Posts by Örjan

Waldorf 100

Här kan du ta del av det senaste nyhetsbrevet från kampanjorganisationen för Waldorf 100: http://www.waldorf-100.org/en/news/newsletter-november-2017/    

Advent i waldorfskolan

  Många läsare av Waldorfbloggen har frågor rörande högtiderna i waldorfskolan förskolan. Vi tänkte därför berätta om adventspiralen eller adventsträdgården som den också kallas. Innan vi berättar om adventsfirandet i waldorfskolan kan det dock vara på plats att klargöra vad som gäller angående religionsfriheten och kravet på konfessionsfri undervisning i skolan. Här följer två utdrag […]

Alla vägar bär till Rom – Romarriket i klass 6

Av Christine (Bilder från perioden kommer på Waldorfbloggen i januari 2018) Under hösten (2017) har jag besökt både Bokmässan och Skolforum. Eftersom jag ska undervisa den romerska kulturepoken under läsåret i min sjätteklass var jag nyfiken på vad man tar upp i den kommunala skolan. Jag har beräknat 7 veckor för Romperioden (se nedan) men […]

Geovetenskap klass 6 – …. där tunga stenblock vilar…

Kanske tänker vi inte så mycket på berggrunden där vi bor. Det är jordlager, skogar, växter och bebyggelse så men ser inte så mycket av det som finns under oss. Men om vi kommer ut i skärgården, vandrar i fjällen eller åker på någon av alla motorvägar ser vi berggrunden. I skärgården har havet slipat […]

Nordens geografiperiod årskurs 5

Av Christine Nu fortsätter vi med tips och råd om Nordens geografi. Läs mer här om Sveriges geografi. För många känns det naturligt att börja med Sverige i en första geografiperiod för att sedan fortsätta med Norden. Man vidgar vyn och kan samtidigt jämföra med sitt eget land. Men det är inget som hindrar att […]

Lästips: Utan namnen på arter är naturen hotad

Här en väldigt bra artikel som knyter an till Christines artikel om botanikundervisningen och som lyfter fram betydelsen av en viss artkunskap även i vår tid, eller inte minst i vår tid! http://www.dn.se/kultur-noje/utan-namnen-pa-arter-ar-naturen-hotad/      

Geografi i klass 5 – förslag till pedagogisk planering

Av Christine I årskurs 5 tar man upp antingen både Sverige och Norden eller också bara Norden, om man gått igenom Sverige i årskurs 4. Här berättar jag mer om Sveriges geografi, i nästa inlägg går vi igenom Nordens geografi! En gång bestämde jag mig för att genomföra en Sverigeperiod på hösten i årskurs 4. […]

Botanik i årskurs 5 och fortsättningen i årskurs 6 – förslag till pedagogisk planering

Av Christine Botanikperioden i klass 5 kan med fördel delas i 2 delar, en på hösten och en på våren/sommaren som avslutning av läsåret. Själva perioderna behandlar hela växtriket från alger, svampar, lavar och mossor, ormbunksväxter och fröväxter. Som ”efterklang” i klass 6 (eventuellt direkt på hösten) kan man gå igenom alla träd. Botanikperioden ger […]

Antikens Grekland i årskurs 5 – förslag till pedagogisk planering

Av Christine En av de mest omfattande perioderna i årskurs 5 är den om Antikens Grekland. Hur kan man begränsa och tydliggöra kulturepokens viktigaste bidrag till mänsklighetens utveckling, det finns ju oändligt mycket litteratur… Filosofin, demokratins födelse, Gudarna, arkitekturen, de historiska händelserna, vardagslivet, seglatserna, äventyren… Och allt ska hinnas med på 6 veckor…. Tidigare under […]