Archive for March, 2012

Vad är kunskap?

Att det finns olika former av kunskap är de flesta överens om, men bruket att dela in dem i teoretisk och praktisk kunskap har vållat en livlig diskussion genom åren. Ett problem med indelningen är att de olika kunskapsformerna i en jämförelse ofta värderas hierarkiskt. Teoretisk kunskap har i den västerländska vetenskapen och filosofin historiskt […]

Direkt efter påsk är det internationellt Waldorflärarmöte i Schweiz. naturligtvis rapporterar vi därifrån här på bloggen. Här är en länk till programmet så länge: http://www.paedagogik-goetheanum.ch/4490.html?&L=1 Vi hoppas på att träffa massor av folk som kan hjälpa oss med lite olika saker till boken, bland annat bilder från Waldorfskolor runt om i världen!

Vårhyllning från Eric Westerberg!

Här kommer en fin liten vers från första klass som passar bra just nu! Eric Westerberg var i många år lärare på Kristofferskolan och en imponerande ordkonstnär som gärna diktade till högtider av alla de slag, som t.ex. våren! Den som har möjlighet att besöka Sophiaskolan till påsk kan få uppleva årskurs 1 framföra denna […]

Statlig skola och friskolor

Dags att förstatliga grundskolan igen skriver Per Thullberg, före detta Generaldirektör på Skolverket i nästa inlägg på DN Debatt: http://www.dn.se/debatt/det-ar-dags-att-forstatliga-den-svenska-grundskolan Ja, varför inte? Att kommunaliseringen av skolväsendet inte bidragit till att utveckla skolväsendet är väl ganska uppenbart. Jag kan mycket väl tänka mig en statlig skola med ett kompletterande friskolesystem där huvudmän som vill driva […]

Återupprätta lärarrollen!

På DN debatt går skoldebatten vidare, nu med ett inlägg av Hans Bergström: http://www.dn.se/debatt/68-vinden-blaste-bort-lararnas-auktoritet-status-och-loner Bergströms poäng är att den svenska skolans problem knappast beror på friskolereformen, utan snarare går längre bak i tiden till slutet av 60-talet när nedvärderingen av lärarens- och rektorns roll inleddes. Jag är inte beredd att hålla med Bergström på alla […]

Anpassar sig Waldorfskolorna i Sverige för mycket?

En läsare har i en kommentar gjort oss uppmärksamma på en intressant frågeställning som vi gärna vill belysa i boken och här på bloggen:http://www.waldorfbloggen.blogspot.com/2012/03/valkommen-att-folja-med-pa-var-resa-sen.htmlFrågeställningen är alltså: anpassar sig Waldorfskolorna i Sverige för mycket till statliga direktiv (som t.ex Lgr11) och kompromissar de därmed med Waldorfpedagogiska grundprinciper som att helt orientera sig efter barnets utveckling? Enligt […]

Nationella prov i förskolan?

I SVT:s Morgonsoffa i morse presenterades en rapport där man menar att fler tester i förskolan skulle förbättra för eleverna att klara av gymnasieskolan. Hittar ingen länk till inslaget men här är en artikel på svt.se där Ingrid Pramling Samuelsson, UNESCO-professor i Early Childhood Education and Sustainable Development. kritiserar denna tankegång: http://svt.se/2.22620/1.2748667/professorn_detta_ar_bara_trams En läsare skickade oss […]

Skolan skall vara till för BARNET!

På DN Debatt skrev Per Kornhall, undervisningsråd vid Skolverket häromdagen ett debattinlägg om skolan som fick mig att börja fundera: Läs inlägget här: http://www.dn.se/debatt/principen-om-en-bra-skola-for-alla-galler-inte-langre Men även detta är intressant i sammanhanget: http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-star-infor-en-nationell-lararkris Även om inläggeet känns lite väl bakåtsträvande tycker jag nog ändå att han har ett par viktiga poänger. I princip blandar han dock […]

Passar Waldorfskolan alla barn?

De föräldrar som väljer Waldorfpedagogik är förhoppningsvis så väl insatta, att de vill prova om en Waldorfskola är något för deras barn. Waldorfskolans uppgift är, precis som andra skolors, att ta hand om barnen och utbilda dem efter bästa tänkbara förmåga. Waldorfskolans kursplan betonar vikten av att möta varje barn där de befinner sig och genom […]

Dags för förskolan!

Min egen tid i Waldorfförskola (eller lekskolan som man nog sa på den tiden…) minns jag inte så väl. I början gick vi i tillfälliga lokaler vid Brommaplan men till sista året fick vi komma upp för backen till det nybyggda Kristofferskolan och blivande sexornas klassrum som fungerade som lekskola innan Solgården blev färdig några […]