Archive for June, 2012

Sanningsord om övertro på diagnoser och vad som behövs i skolan

I Lärarnas Tidning intervjuas Anna Lundh, överläkare inom barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholms läns landsting. Ett mycket sakligt och viktigt inlägg i debatten! “Min uppfattning är att samhället, och då inte bara skolan, ställer allt högre krav på både barn och vuxna. Det gäller framför allt krav på det vi kallar exekutiva funktioner, det vill […]

Waldorf som social impuls vinner seger i Kalifornien

Efter 14 års strid har Sacramentos stad (i Kalifornien) vunnit kampen om att få erbjuda waldorfinspirerad undervisning i det offentliga skolväsendet.Redan idag finns tre waldorfinspirerade verksamheter som växer och frodas. En grupp som arbetar mot religiösa skolor har under lång tid försökt göra gällande att antroposofin är en religion och att waldorfskolorna indoktrinerar barnen. Nu […]

Haltande resomenag från Timbro

Karin Svanborg-Sjövall  och Eva Cooper från Timbro argumenterar nu från liberat håll i debatten om vinstintressen i skolan:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/slopad-valfrihet-skulle-gynna-de-valbestallda_7280627.svdInnan jag kommenterar den haltande logiken en glädjande notering, även från Timbro noteras den viktiga betydelsen av idéburna skolor;“En fungerande utbildningsmarknad behöver en mångfald av driftsformer för att fungera väl, och den ideella sektorn har hittills visat sig […]

Socialdemokratiska debattörer tar ställning för idéburna skolor

I SVD tar två S-märkta debattörer upp frågan om vinstuttag i fristående skolor. Även om jag inte är beredd att hålla med om allt noterar jag med glädje betoningen på de idéburna skolorna: “Förbjud vinstuttag i friskolor men uppmuntra lärarkooperativ, stiftelser och icke-vinstdrivande fria skolformer. Det övergripande statliga ansvaret för en likvärdig skola bör dock […]

Bra att frågan om idéburna verksamheters förutsättningar kommer på agendan

På Brännpunkt idag aktualiseras frågan om idéburna skolor genom ett inlägg: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skolan-bor-inte-ses-som-en-marknad_7273715.svd Vi är ju också inne på den linjen, även om vi mer fokuserat på hur resurserna skall fördelas: http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/09/id-burna-skolor-beh-ver-b-ttre-f-ruts-ttningar#comment-366423 Tanken att endast tillåta aktiebolag med begränsat vinstuttag att driva skola är väl värd att tänka över men tills vidare skulle vissa korrigeringar av […]

Forum för pedagogisk utveckling – vill du vara med?

Skoldebatten idag präglas av fokus på resultatredovisning, styrinstrument och driftsformer. Men vad händer i klassrummet? Och hur bör skolans innehåll utvecklas? Vilka visioner har vi för det svenska skolväsendet? Med dessa frågor vill vi samla lärare, elever, forskare, politiker och andra intresserade till ett forum under sommaren 2013. I centrum står den svenska grund- och […]

Hur uppstår en kreativ miljö?

Fick tips om en intressant artikel av Nils-Eric Sahlin, Lunds Universitet, om “Kreativitetens filosofi”, dvs vad är det som behövs respektive hindrar kreativitet att uppstå bland människor?Artikeln är förvisso skriven med fokus på forskningsmiljöer men jag tycker slutsatserna är lika relevanta för andra situationer, på vilken arbetsplats som helst och alltså även i skolan.Hela artikeln […]

Dags att se framåt!

Mycket bra och viktigt debattinlägg på bloggen Skolöverstyrelsen om tendensen till nostalgi och resultatadministration inom skolpolitiken. Var är visionerna frågar sig forskaren Christian Lundahl med all rätt:http://www.skoloverstyrelsen.seSå, låt oss tillsammans utveckla Framtidsskolan! Baserad på forskning och erfarenhet, barnens behov och möjligheter och läraren som viktigaste resurs. Framtiden kommer att hjälpa oss och inspirera:http://www.orjanliebendorfer.blogspot.ch/p/theory-u.htmlVälkommen med på […]

Hotet mot waldorfskolan

Under de senaste dagarna har även större media uppmärksammat situationen för waldorflärarutbildningen som hotas av nedläggning om inte skolorna ställer upp och finasierar utbildningen från hösten 2013. Utbildningsdepartementet har hittills gett kalla handen och överlåter åt skolrörelsen att lösa problemet. Om detta har vi tidigare rapporterat här på bloggen. För den intresserade finns också mycket […]