Archive for February, 2013

Hurra för digitala hjälpmedel (och blyertspennor)!

Vi har flera gånger tidigare skrivit om frågeställningarna runt användandet av t.ex. läs/lärplattor och andra digitala hjälpmedel i förskolan och skolans tidigare år. Nyligen publicerade vi även funderingar om blyertspennornas tyranni som ledde till läsarrekord här på bloggen (tack till VOF, Föreningen för Vetenskap och Folkbildning för det!). Låt oss därför lägga den frågan åt […]

Blyertspennornas tyranni

Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up. Pablo Picasso Allra först vill jag säga att blyertspennor är bra och viktiga redskap från årskurs 6 och uppåt, när den exakta geometrin gör sitt intåg med passare, linjal och gradskiva. Dessutom är blyertspennor med olika hård-/mjukhet tillsammans […]

Nu är det (skol)vår!

Ingen har väl missat det: de första tonerna av koltrasten, snödropparna som kämpar sig upp och ljuset som plötsligt stannar kvar. Efter en ovanligt tung vinter är våren äntligen på gång. Metaforen ligger nära till hands när vi talar om den svenska skolan. För tro det eller ej, det bubblar, jäser och pyser i skolans […]

Slow education

Idag lanserade Moderaterna sin  nya skolpolitik som bland annat innehåller betyg i klass 3 och ännu mer nationella prov.En bra dag alltså att lyfta fram ett helt annat tankesätt som på engelska kallas slow education. Alla känner väl till slow food som ju blivit lite av en folkrörelse. I slow education är den kreativa processen […]

Om för och emot

Fick en trevlig förfrågan från en redaktör i en pedagogisk tidskrift som sökte en debattör i en “duell” om  läsplattor i förskolan.  Efter att ha läst en artikel här på waldorfbloggen hoppades hon på att få med någon av oss på “mot” sidan i en debatt. Tyvärr är det lite typiskt att en sådan fråga kommer […]

Rektorsrollens införande kräver en kulturrevolution som ännu inte ägt rum

De senaste åren har en ny yrkeskår uppstått inom de svenska waldorfskolorna: rektorerna. Även om det naturligtvis fanns skolledande funktioner tidigare är det sedan 2011 plikt att varje skola har en rektor som enligt lagstiftningen även ska leda och samordna det pedagogiska arbetet. I en skolimpuls som sedan sitt grundande betonat att man inte har […]

Föreläsningar om waldorfpedagogik

Just nu har vi möjlighet att erbjuda olika föreläsningar om waldorfpedagogik för t.ex. föräldraföreningar eller som del i utåtriktade arrangemang. Vi föreläser också gärna vid högskolor eller andra utbildningsinstitutioner. Vi har båda erfarenhet av att tala inför olika typer av församlingar och arbetar med bildrika, färgstarka presentationer som inspirerar och entusiasmerar. Vi genomför även olika […]