Archive for July, 2017

Antikens Grekland i årskurs 5 – förslag till pedagogisk planering

Av Christine En av de mest omfattande perioderna i årskurs 5 är den om Antikens Grekland. Hur kan man begränsa och tydliggöra kulturepokens viktigaste bidrag till mänsklighetens utveckling, det finns ju oändligt mycket litteratur… Filosofin, demokratins födelse, Gudarna, arkitekturen, de historiska händelserna, vardagslivet, seglatserna, äventyren… Och allt ska hinnas med på 6 veckor…. Tidigare under […]

Digitaliseringen av skolan går vidare – vad händer i waldorfskolan? (Del 1)

Av Örjan I två inlägg kommer jag diskutera den senaste revideringen av läroplanen och dess konsekvenser för waldorfskolan. I mars 2017 beslutade regeringen om reviderade läroplaner för grundskolan och gymnasieskolan. Dels har en del generella förtydliganden gjorts, dels har ett stort antal kursplaner i olika ämnen reviderats. Ändringarna ska tillämpas från 1 juli 2018 men […]

LPP eller KPP? Vad behövs i waldorfskolan?

Av Christine På de flesta skolor; waldorf- som kommunala har nog förkortningen LPP hörts nämnas och diskuterats i lärarrummen. Detta närmast heliga begrepp har fått en oerhörd betydelse verkar det som, men en närmare granskning visar att det är väldigt oklart vad en LPP är och vad begreppet innebär. Att det handlar om Lärarens Pedagogiska […]

Den kinesiska kulturperioden i klass 5

Av Christine Liebendörfer Äntligen! Utbrast min gamle historielärare Göran Fant, när jag berättade att jag i våras undervisade klass 5 på Örjanskolan om den Kinesiska kulturepoken (det var för övrigt sista gången jag träffade honom innan hans alltför tidiga bortgång i maj). Och själv kan jag bara instämma – Äntligen har jag fått upp ögonen […]