Om ni undrar varför inte så mycket händer på bloggen just nu beror det på att vi varit väldigt upptagna med att få klart en första version av ett av bokens huvudkapitel, det som beskriver de olika årskurserna från årskurs 1 till 12. Idag har det dock gått iväg till en erfaren waldorfpedagog för en första kritisk granskning. Skall bli spännande att få en första feedback! Ett av de största problemen var att hitta en rimlig balans mellan de olika ämnena, det finns ju så otroligt mycket spännande att berätta! Till slut valde vi att fördjupa oss lite mer i teman som vi tycker ger “färg” åt årskursen och sätter prägeln. Ibland blev det geografi, i andra årskurser drama eller kulturperioderna. Tänk ändå vad Waldorfkursplanen är fantastisk! Det är på många sätt en genial båge som spänns från klass 1 till 12, och förbereds i förskolan. Det som börjar som raka och böjda streck den första skoldagen blir till komplexa formler i årskurs 12. Den första människokunskapen i fyran till den sista i tian, fysiken från sexan till tolvan, eurytmin från ettan till tolvan. Lite synd att inte alla elever för uppleva den spända bågen, främst för att många elever inte kan gå vidare på gymnasiet på den egna orten..Kursplanen är som ett mästerligt konstverk som skisserades av Rudolf Steiner men som sedan mejslats fram av hundratals pedagoger under snart 100 år!
Nu när vi i varje fall tillfälligtvis lägger årskurserna åt sidan väntar nästa stora utmaning, metodiken, men även att slutföra förskolekapitlet och lite andra mindre delar. För ett par veckor sedan tillkom många fina bilder från Sophiaskolan i Rörum och i början av juni blir det fotografering på Kristofferskolan i Bromma. Ett fint bildmaterial börjar växa fram, häromdagen skickade en trevlig lärare lite bilder från Denver där förskolan ligger mitt i storstadsmiljö:

Här är också en fin bild från en Waldorfskola i Hyderabad i Indien:

Waldorfpedagogik worldwide med andra ord!
Categories: Allmänt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *