De flesta lärare, särskilt de som undervisar lite högre klasser, har nog någon gång upplevt att det man förberett inte alls passar klassen.

Hur gör jag nu? Vad undervisar jag nu?

Jag ska berätta om ett ett exempel som fick ett mycket lyckat slut.

I en årskurs 7 stod Afrikas geografi på periodschemat. Jag hade förberett texter, en powerpoint etc och kände mig riktigt laddad. Här skulle eleverna få lära sig något om Afrika!

Första dagen inleddes men eleverna var inte alls nöjda utan tvärtom rätt trötta och ointresserade. ”Å, nej! Inte geografi igen. Vi hade ju det alldeles nyss”. (klassen hade geografiperiod om Asien tidig höst och nu var det sen vår).

Så det var bara att göra om hela planeringen av perioden.

Efter morgonsamlingen med morgonspråk, årsverser och genomgång av dagen sa jag:

”De elever som nu vill arbeta självständigt utanför klassrummet får ett papper av mig där dagens uppgift står.”

Några elever hämtade pappret och lämnade klassrummet för att på egen hand skriva en sammanfattningstext, svara på frågor, göra egna frågor med svar etc eller rita illustrationer. De arbetade bra även om ljudvolymen i mitt tycke var för hög – men de trivdes med det.

I klassrummet fortsatte jag med en kort genomgång av dagens arbete, kanske läste vi en text tillsammans, såg ett par korta filmer från Youtube eller så berättade jag och förklarade (som vanligt skulle men kunna säga). Det var verkligen arbetsro!

Därefter satte eleverna i klassrummet igång att arbeta med dagens text och/eller illustration. Efter några dagar fick eleverna även arbeta med digitala verktyg och göra planscher om en klimattyp samt om slavhandeln och kolonialismen.

Som lärare kändes arbetssättet ovant. Det var inte så mycket berättande och ganska lite förberedelser jämfört med vanligt. Jag och klassens stödlärare gick runt och hjälpte eleverna att googla, bedöma trovärdigheten på hemsidor etc. Eleverna fick nu praktisk användning av källkritik som vi precis gått igenom i svenskan.

Eleverna arbetade som aldrig förr! De sökte reda på fakta, hittade intressanta hemsidor och fina bilder. Stödläraren och jag fick fullt upp med att skriva ut texter och bilder. Lim och saxar hjälpte till att gör layouten på planscherna tydlig. Egna illustrationer tillfogades.

Planscherna sattes upp utanför klassrummet så att andra klasser och lärare kunde se resultatet av elevernas arbete.

Det blev ju inte den Afrikaperiod som jag från början tänkt, men eleverna var nöjda och entusiastiska och tyckte att de lärt sig massor. Under pauser i arbetet övade de Afrikas geografi på Seterra, en gratisapp om man använder den online, annars kostar den 20 kr.

Hurra för elever som visar oss lärare vägen!

 

Christine

 

Categories: Metodik och didaktik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: