En läsare har i en kommentar gjort oss uppmärksamma på en intressant frågeställning som vi gärna vill belysa i boken och här på bloggen:
http://www.waldorfbloggen.blogspot.com/2012/03/valkommen-att-folja-med-pa-var-resa-sen.html
Frågeställningen är alltså: anpassar sig Waldorfskolorna i Sverige för mycket till statliga direktiv (som t.ex Lgr11) och kompromissar de därmed med Waldorfpedagogiska grundprinciper som att helt orientera sig efter barnets utveckling? Enligt skribenten sker denna anpassning inte i Norge där man bättre står upp för de egna principerna.
Vi vill gärna bjuda in till diskussion om detta spännande tema. Skriv helst i kommentarsfältet nedan så publiceras ditt inlägg så fort vi hinner kontrollera det. Vi släpper i princip igenom alla kommentarer så länge de inte innehåller rena påhoppen eller är helt osakliga. Vi ser helst att du uppger ditt namn. Välkommen med dina synpunkter!
Allmänt
Att sätta upp ett mikaelispel i årskurs 2-3
Av Christine Liebendörfer I årskurs 2-3 i waldorfskolan är det vanligt att klassen spelar ett teaterstycke. Legender ingår som berättelsestoff i årskurs 2 och legenden om Sank Mikael spelas i samband med Mikaelsdagen den 29’e Read more…